OK

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookie. Ďalšie informácie

Úvodná stránka » Články » Test Honda GL1800A Gold Wing

 

Test Honda GL1800A Gold Wing

 

Likvidátor kilometrov665_1665_bimage.jpg (normálna)

 Mnohými obdivovaný pre najväčší luxus medzi motorkami, mnohými zatracovaný pre stratu identity motorky a s možno závistlivými posmeškami „Obývačka na kolesách". Pravda je ale iba jedna. Gold Wing je nepochybne kultovou motorkou s dlhou tradíciou, množstvom skalných vyznávačov, a s hodnotami ktoré, zatienia všetko okolo seba. Vždy keď na niekoľko dní vlastníme tohto 381-kilového krásavca (s ABS, bez ABS 369 kg), sa moje pocity miešajú s radosťou z jazdy a najvyšším rešpektom a zaujímavosťou je, že Gold Winga nikdy-nikdy nemám dosť.

 

airbags-tits.jpg (normálna) Terajšiu tvár Gold Wing dostal v roku 1999 a od tej doby je podrobený pravidelným úpravám, vylepšeniam z oblasti detailov, ale hlavne obsluhy a zvyšovania dávky luxusu. Tohtoročný model sériovo disponuje airbagom, navigáciou, vylepšeným spaľovaním splodín. Testovaný model Deluxe má vyhrievané rukoväte, sedadlá, zväčšený multimediálny displej práve kvôli navigácii, vetracie otvory na čelnom štíte a obojstranné klapky, vpredu pred stúpačkami jazdca. Tento luxusný superstroj má  fakt iba dve kolesá a keď sa s ním skamarátite a pochopíte veci ako na ňom pracujú, budete sa počas jazdy už len usmievať.

 

Slabý motor, obrovský „krúťak"enginegl1800-2.jpg (normálna)

Kto nemá preštudovaného Gold Winga bude prekvapený niektorými jeho údajmi. Motor aj keď 6-valec má stále iba 119 k, prevodovka je iba 5-stupňová, zadná guma je iba 180-tka. Dominantou je ale krútiaci  moment 167 Nm už pri 4 000 ot./m., čo je práve polovica dosiahnuteľných otáčok motora.  A práve tento údaj je pre dynamiku stroja veľmi dôležitý a aj keď papierovo porovnávate (možno) najbližšieho konkurenta BMW K 1200 LT  s údajmi 1 172 ccm, s výkonom 116 k a 120 Nm pri 5 250 ot./min., možno začnete váhať, do čoho investovať. Už sa ma totižto na túto vec pýtali dvaja ľudia, ktorý sa rozhodovali práve medzi týmito dvoma strojmi, ale jeden z nich skončil u LT a druhý u GW. Jedno u druhé sa radí do luxusnej kategórie skoro s príbuznou váhou (+ 28 kg pre GW). Neuveríte, ale môj známy, ktorý si kúpil LT, tak to bolo kvôli elektronicky ovládanému hlavnému stojanu. Ale každý z týchto dvoch strojov má vlastnú identitu a GW vás možno zaujme práve kvôli histórii, luxusu, veľkosti a hlavne prvkami bezpečnosti, ktorými disponuje.

 

ABS, CBS, AIRBAG, NAVI, RDS, TEMPOMAT...GWCloseupNavi.jpg (normálna)Keď chcete mať airbag na inom motocykli ho proste nenájdete, musíte si kúpiť airbag vestu. Honda vzala ovládanie rádia spred hrdla nádrže a dala ho vľavo dolu pred koleno. Rýchloovládanie rádia ostalo na ľavej rukoväti a na nádrži vznikol priestor pre umiestnenie airbagu. Práve tento revolučný nápad vzal za úlohu ochrániť jazdca pred priamym nárazom do prekážky a zmierniť dopad nárazu. Bol som na prvom predstavovaní v Kolíne keď nám bol airbag demonštratívne naživo predvedený s posádkou a druhý krát v Bratislave na Inchebe bez posádky. Jazdec ktorý si sadol na sedadlo vodiča sa v podstate nemal čoho báť. A ak si niekto myslí, že ho airbag odstrelil dozadu je na omyle. Airbag pri vystrelení je natvarovaný tak, aby zastal pár centimetrov pred hruďou a tvárou vodiča,  a pri vystrelení v stacionárnom stave sa vodiča ani nedotkol. CBS -systém na rovnomerné brzdenie oboch kolies, a s ABS sa stávajú spolu s airbagom osadeným v GW veľkou kartou práve pre rozhodovanie sa majiteľov, čo sa týka oblasti bezpečnosti. Tu je Honda bezkonkurenčná a tak navigácia, vyhrievané doplnky, zásuvkový intercom a rádio pre posádku sú luxusné, ale zároveň veľmi praktické doplnky pre bezstarostnú a nekonečnú jazdu, či po diaľnici, alebo po horských cestných priesmykov Álp. Rádio dostalo novú tvár, zaniklo miesto pre CD player, v schránke pre doklady pribudol kontakt (jack) na MP3 ale CD player, alebo hoc čo, čo sa dá pripojiť koncovkou typu jack, teda všetko. Veľkoplošný display je omnoho väčší ako predchodca a dá sa nastaviť tak, aby ste naraz videli navigáciu, rádiostanicu a cestovné údaje, alebo všetko samostatne a má samostatnú funkciu osvetlenia deň - noc. Za veľmi praktické a často mnou používané boli údaje o nastavení podvozku, vonkajšej teplote, sklonu svetlometov, lebo cez deň nie je vidno, či oslňujete protiidúcich vodičov. Tempomatu zasa práve 5-stupňová prevodovka a vysoký „krúťak" umožňujú priam dokonale pracovať v rôznom prostredí.

 

Povinnosť pred jazdou       

Nie je žiadnou hanbou si celé ovládanie elektroniky dôkladne naštudovať pred jazdou a verte strávite pri tom ľahko i hodinu a viac. Objavovať za jazdy ako sa prepína navigácia a rádio + celý zvyšok je veľmi riskantné. Takisto nastavenie podvozku sa realizuje pred jazdou a vďaka viditeľnej zmene výšky podvozku si ľahko nastavíte podvozok na okamžitú váhu pasažierov a batožiny. Nastavenie má navyše dve pamäte, plus možnosť ich zmeniť podľa potreby. A tak sa motorka pred očami dvíha a sadá o poriadny kus. Predný plexištít je neuveriteľne široký v strede s vetracími klapkami a dá sa nastavovať stále len mechanickým spôsobom. Účinnosť ochrany je ale neuveriteľná. Navigácia pracuje podobne ako môj Garmin Zumo a i dovozca mi potvrdil spoluprácu firmy Garmin a Hondy. Čo som tu nenašiel je riadna slovenská mapa a Slovensko sa zobrazuje iba s hlavnými ťahmi, skôr prejazdovo, ako podrobne (mapa SR sa pripravuje). Ani hlasové povely nenájdete v slovenčine a upgrade softwaru sa nechystajú, veď prečo, pre tých niekoľko predaných kusov v SR? Západná EU vás ale poteší naplno a navigácia by mala byť hlavne o cudzine, veď doma ste doma. Displej má vynikajúcu viditeľnosť i na slnku, rádio má samo ovládanie hlasitosti podľa rýchlosti. Takže toto som si zopakoval, doučil sa a na Gold Wing sadám po x-krát...

 GWCloseupComfort.jpg (normálna)To bola jazda...

Možno sa na GW tešili viac moji spolujazdci ako ja sám, lebo každá jazda končila slovami: „To bola jazda..." Vrcholný zážitok z jazdy Gold Wing bezkonkurenčne ponúka. Posádka má také pohodlie, aké si len môže želať. Čelný štít v najvyššej polohe dobre ochráni i spolujazdca, a za štítom vzniká akoby vákuum, a keby nebol v strede vetrací otvor, asi by som v tých 40-tkach, čo boli, mal ďaleko teplejšie chvíle. Posádka + batožina s motorkou, to je cca 570 kg celkovej váhy. Kultivovaný chod, motora, žiadne vibrácie, typicky „honďácke" tiché, presné, ľahké radenie, skvelá ovládateľnosť všetkých dôležitých páčok, výhľad dozadu ako v autobusových zrkadlách. To je len začiatok. Motor sa ľahko vytáča, akcelerácia je na tú váhu neuveriteľná, spolujazdca vďaka mojej plynovej rukoväti a športovej jazde zakaždým zatláčam do obrovského sedadla. Pätka je tu veľmi rýchlo a veľmi dlho. Tempomat dobre pracuje v režime aj od 70 km/h. Trochu mi vadí systém jeho zapínania, pri spustení motor mierne uberie a stratím rýchlosť cca o 2 až 4 km/h, potom sám zrýchli na hodnotu v ktorej bol zapnutý. Na to ubratie som si musel zvykať, takže ho nezapínajte pri predbiehaní podobne idúceho vozidla, pretože vodič vedľa nepochopí, čo presne robíte. Zväčšovať rýchlosť s tempomatom sa dá dvoma tlačidlami - plus a mínus, vypnutie je buď pribrzdením, alebo otočením rukoväte plynu. Motor je veľmi flexibilný a vie sa vynájsť v každej situácii, tak kde chýbajú kone, pomôže krútiaci moment. Nikdy sa nestratí dynamika jazdy, v stúpaní dokonca netreba v mnohých prípadoch ani podraďovať. Jeho obľúbenou destináciou nie sú len diaľnice, ale i úsek, aký je napr. z Tur. Teplíc do B. Bystrice, alebo z Bytče do Makova, Pezinskú babu nevynímajúc. V tomto prostredí sa dá GW dôkladnejšie spoznať a jeho správanie v ostrých zákrutách je viac ako bezpečné a nebojí sa ani prudkých zmien pohybu a brzdenia. Treba ale neustále myslieť na vysokú váhu a začať trochu skôr pred zákrutou brzdiť a pri výjazde skôr pridávať. Vysoká váha má tendenciu vytláčať motorku z cesty a je potrebné si túto skutočnosť vryť do pamäti. Na GW si strašne rýchlo zvyknete a vytriezvenie vie prísť práve na takýchto úsekoch, kde vám stroj povie: „Veď nesedíš na CBF-e". O hĺbke náklonu vypovedajú odreté stúpačky a tak pred takouto jazdou vždy volím  prestavenie podvozku. Naopak motorku znižujem pri jazde diaľnicou, kedy i spolujazdec sedí nižšie. I keď vysoká váha GW je odstrašujúca, je na druhej strane dobre  rozložená a vidina váhy mizne s výškou zdvihu ručičky na rýchlomery. Kardan pracuje tak dokonale, že tu nenájdete  negatívne efekty ako na iných strojoch. Dokonalý pôžitok sa zdokonalí, keď zistíte že 1 800-vka žerie ledva 8 l/100 km. Časť testu som strávil i v stredne silnom daždi a ostal som prakticky úplné suchý. Použil som i otvorenie klapiek (pred špičkami topánok jazdca), ktoré sú veľmi nenápadné, ale plnia dve vynikajúce funkcie. Jedna je ochrana čižiem pred dažďom a druhá, že púšťajú teplý vzduch opäť na čižmy jazdca. Zapínajú sa mechanicky páčkou pod ľavým reproduktorom na panely. Mnoho ľudí sa ma práve na toto pýtalo, čo to je.

 

Mesto a parkoviskocompteurs.jpg (originál) Začnem výškou sedadla, ktorá je 740 mm nad zemou. V praxi to znamená, že skoro každá priemerne vysoká osoba dostúpi na zem rovnými chodidlami. Aj keď stroj je obrovský, v partiách medzi nohami vodiča je úžasne štíhly. Pri výjazde z garáže na malých pravouhlých križovatkách, manévrovaní na parkoviskách je moja ostražitosť trojnásobná. Väčšina pádov s Gold Wingom sa stáva  práve tu. Vysoká váha znesie ďaleko menší uhol náklonu a tak GW padne práve na parkovisku pri manévrovaní, alebo cúvaní. Ak padne volajte ďalších dvoch chlapov, lebo ako sme videli aj v praxi (konkurencia), GW zatiaľ sám nikto nepostavil. Pri cúvaní i v najmenšom stúpaní vždy zapínam spiatočku (fungujúca cez tlačidlo štartéru), pretože tlačiť tento kolos dozadu sa nevypláca a je to málo účinné a ľahko by vám na prašnom parkovisku ušla noha a zrazu máte na sebe 400-kilovú perinu. Ako motorku na každodenné cestovanie po meste neodporúčam nikomu. GW nemá rád pozdĺžne vyjazdené pásy, koľaje, vyfrézované cesty. I keď veľmi tuhý rám práve v tejto situácii pôsobí krútiaco a mal som množstvo situácií, kedy som skutočne pocit bezpečnosti stratil. Navyše veľká šírka a zhoršená manévrovateľnosť (napr. pri pomalom posúvaní v kolóne), vylučuje praktickú a bezpečnú možnosť používania GW v meste. Na to predsa má Honda iné motorky, tak prečo by sa tu trápil GW i jeho vodič.

 

Pozbieral som z terénu

Prečo je Gold Wing super? Je to vysoko bezpečná motorka, s najlepšími prvkami ochrany všeobecne, s obrovských úložným priestorom, najvyšším možným komfortom, luxusom a možnosťou dotunigovania až do „chorého štádia". Plusom je multimediálny veľký display. To čo sa dá  zavesiť na GW sa nedá na žiadnu inú motorku. Nové modely disponujú vynikajúcou spotrebou, a konečne ho dostať už pod 1 000 000.- Sk

Čo vyčítajú súčasní majitelia Gold Wingu?goldwing.gif (normálna)

Európsky model nedisponuje elektrickými predprípravami na rôzne svetelné, a ostatné doplnky. Pri každom zabudovaní novej elektrickej, či elektronickej veci, je potrebné vždy nanovo GW rozobrať a vytvárať nové a nové napájanie pre elektriku. Sklamanie nastalo i v neslovenskej hlasovej navigácii a polomapou Slovenska. Donekonečna treba zabuchovať bočné kufre, tak ako pred x rokmi aby zhasla kontrolka otvorenia kufrov. Odkladacia schránka na doklady je stále neuzamykateľná  a čelný štít je síce pohyblivý, ale stále mechanický. K rádiu nájdete mechanický jack, ale kde je moderné pripojenie Bluetooth pre mobil a navigáciu?

 

MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný plochý šesťvalec, rozvod SOHC, 12 ventilov

Vŕtanie x zdvih: 74 x 71 mm

Zdvihový objem: 1 832 ccm

Kompresný pomer: 9,8:1

Max. výkon: 119 k pri 5 500 ot./min.

Max. krút. moment: 167 Nm pri 4 000 ot./min.

Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva

Zapaľovanie: elektronické tranzistorové

Štartovanie: elektrické

Prevodovka: 5-stupňová

Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ

 

PODVOZOK

Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov

Rozmery (DxŠxV): 2 635 x 945 x 1 455 mm

Rázvor: 1 690 mm

Výška sedla: 740 mm

Objem palivovej nádrže: 25 l

Pneu: vpredu: 130/70 - 18, vzadu: 180/60 - 16

Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 45 mm, zdvih 140 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, elektronické nastavenie predpätia pružiny, zdvih 105 mm

Brzdy: vpredu:  dvojitá kotúčová s priemerom kotúča 296 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 316 mm

Hmotnosť: 369 / 381 kg (ABS)

Cena: COMFORT 889 900,- Sk, DELUXE 989 000.- Sk (Cena k dátumu testu)

 

Text : V. Brniak - Motomagazín, www.motocykel.sk

Test bol publikovaný v časopise Motomagazín č.: 10/2007

Zahájenie sezóny 2017 Ostrý Grúň

DSC_0023.JPG

Články

22.6.2016

Dunlop Elite 4

Nová Dunlop Elite 4 pneumatika s vysokým kilometrovým výkonom má svoj ​​debut.

archív

Obľúbené odkazy

Informácie o Slovenskej Republike

 

 

mapa.gif (originál)

Tiesňové telefonné čisla:

Policia:158

Hasičská záchranná služba:150

Zachranná služba:156, 16 155

Mestská polícia:159

Integrovaný záchranný systém SOS:112

Asistenčná služba:

NAMK:18 123

RESCUE:16 154

Rychlostné limity:

Mesto:50 km/h

Mimo mesto:90 km/h

Dialnica:130 km/h

 

 

Predpoveď počasia